Picasso și hârtia

La Londra, Royal Academy of Arts îi dedică lui Picasso o expoziție cuprinzând lucrări din întreaga carieră de 80 de ani a artistului. „Picasso și hârtia” cuprinde 300 de lucrări, inclusiv studiile pentru „Guernica” și un colaj de 4,8 metri lățime.

Pentru Picasso, hârtia a fost atât un instrument de explorare a ideilor sale, cât și un material cu posibilități nelimitate. A experimentat totul, de la tehnici de imprimare la tapet decorativ. El a petrecut zeci de ani cercetând tehnicile de imprimare, folosind hârtie rară și antică din Japonia.

De la desene expresive, care l-au condus realizarea unor sculpturi  până la colajul de mari dimensiuni, grafica a fost o constantă pentru Picasso pe toată durata vieții, iar ea a reprezintat un efort constant al artistului de a inventa și inova.

Expoziția pune în valuare în primul rând procesul creativ al lui Picasso prin materialele documentare remarcabile ale artistului găsite în antelierul său, studiile pentru Guernica și albumele de schițe în care s-au conturat pentru prima dată ideile capodoperelor revoluționare, cum ar fi lucrarea Domnișoarele din Avignon. Titlul acestui tablou nu îi aparţine lui Picasso. Numele a fost născocit de Andre Salmon, curatorul expoziţiei din 1916, unde a fost expus pentru prima oară tabloul. Lui Picasso nu i-a plăcut niciodată acest titlu și a preferat să îl numească las Chicas de Avignon, deoarece scena a avut ca sursă de inspiraţie un bordel din Barcelona, situat în Carrer d’Avinyo.

Domnișoarele din Avignon,  www.pablopicasso.org

Lucrarea se găsește acum la Museum of Modern Art din New York şi este recunoscută ca un reper în reinventarea completă a picturii occidentale. În Domnișoarele din Avignon, Picasso a alungat convențiile perspectivei și a introdus forme inspirate din arta africană și cea iberică.

Brigitte Bardot în atelierul lui Pablo Picasso, în anul 1956 ( https://immortal-beauties.com)

Expoziția este completată de scrisori, poezii ilustrate și de colaborările fotografice cu Dora Maar care oferă, de asemenea, imagini din viața artistului.

 

  1. Picasso a afișat o abilitate artistică precoce

El a susținut că a putut să deseneze înainte să poată vorbi. Fiu de artist, a început să ia lecții de pictură și desen academic de la o vârstă fragedă și a fost admis la școala de artă la doar 13 ani. Mai târziu, în timp ce a vizitat o expoziție de desene făcute de copii, Picasso a făcut o observație ironică „Când aveam vârsta lor aș fi putut desena ca Raphael, dar mi-a luat o viață să învăț să desenez ca ei. ”

  1. A revoluționat colajul și asamblarea

Împreună cu prietenul său Georges Braque, Picasso a făcut a introdus hârtia lipită (papiers collés)  în arta sa, la începutul secolului XX. A fost o inovație revoluționară, rupând linia de separație între arta academică și obiectele din cultura de masă, astfel au deschis calea pentru multe dintre ideile artistice revoluționare ale secolului XX.

Între anii 1912-1914 Pablo Picasso şi Georges Braque au extins această tehnică care combină fragmente de hîrtie, lemn, linoleum, nisip sau ziare cu vopsea de ulei pe pînză pentru a da o formă abstractă, subtilă sau pentru a crea compoziţii tridimensionale prin arta asamblajului.

  1. A fost un colecționar de vechituri

Picasso ura să arunce orice și a construit o arhivă personală enormă, care permite astăzi, specialiștilor, o înțelegere remarcabilă a operei sale. Printre colecțiile lui Picasso s-a numărat o gamă vastă de articole de hârtie, de la etichete, ziare și cărți de vizită destinate a fi reciclate și introduse ca fragmente în arta sa, până la hârtii rare și antice provenite din Japonia.

  1. A completat 16 caiete de schițe și studii pentru o singură lucrare

Picasso era capabil să lucreze extrem de rapid, producând până la trei tablouri într-o zi. Cu toate acestea, el a petrecut un timp îndelungat în pregătirea unei singure opere de artă, capodopera sa definitorie, Domnișoarele din Avignon. Nu a fost o gestație ușoară, despre acest lucru vorbesc cele 16 caiete de schițe și zecile de studii pregătitoare. Chiar și în cele din urmă, când tabloul a fost finalizat, el l-a ținut zeci de ani în atelier.

Pablo Picasso, Dora Maar, Man Ray și alții la casa din Cuttolis,Antibes,1937
  1. A experimentat fotografia

Spiritul curios al lui Picasso l-a dus pe un nou teritoriu artistic de-a lungul carierei sale. Explorarea fotografiei a fost un exercițiu tipic pentru artist, obișnuit să depăşească graniţele dintre diferite experiențe artistice.

A încercat diverse tehnici experimentale și și-a unit forțele cu mai mulți fotografi de avangardă, desenând fotografii și încorporându-le în colaje. Printre cele mai interesante lucrări fotografice ale lui Picasso sunt cele care au rezultat din colaborarea cu iubita sa de atunci, artista Dora Maar.

  1. A abandonat pentru un timp, pictura pentru poezie

În 1935, la 54 de ani, Picasso s-a aflat într-un impas în viața sa profesională și personală. Pentru singura dată în cariera sa a încetat să picteze, să deseneze, să facă obiecte din ceramică, scenografii și să sculpteze, dedicându-se în schimb (cu oarecare succes) poeziei. Câteva luni mai târziu, Picasso s-a întors desigur la arta vizuală, dar a continuat să scrie mai mulți ani și chiar a scris două piese suprarealiste ,,Cele patru fetițe” și “Dorința prinsă de coadă”, după care a fost realizat un spectacol lectură susținut de însuși Picasso, alături de Jean-Paul Sartre, Valentine Hugo și Simone deBeauvoir, în regia lui Albert Camus.

Puteți descoperi lucruri noi despre creativitatea artistului, aici :

https://www.royalacademy.org.uk/exhibition/picasso-and-paper#virtual-tour

Expoziția este organizată de Royal Academy of Arts, Londra și Cleveland Museum of Art în parteneriat cu Musée National Picasso-Paris​

Etichete: , , ,



Emisiuni Recente