Învățământul simultan este de ceva vreme durerea surdă a școlii de la sate. Este o soluție de avarie, dar cerințele educaționale sunt aceleași ca și pentru învățământul obișnuit. În ciuda reformelor şi a digitalizării, în învăţământul preuniversitar se păstrează clasele cu predare în regim simultan. Practic, elevi din mai mulţi ani de studiu învaţă lucruri diferite în acelaşi timp cu un singur profesor. Astfel de învăţământ se practică în zonele izolate sau din contră, în apropierea marilor oraşe.
Aşa începe o oră de predare în regim simultan într-o clasă în care învaţă în acelaşi timp elevi de-a III-a şi de-a IV-a, la şcoala din comuna Cârcea din judeţul Dolj. În 50 de minute cât durează ora, jumătate de clasă rezolvă o fişă recapitulativă la matematică, cealaltă jumătate realizează un desen pe o temă dată.
Dacă pentru dascăli este destul de dificil să gestioneze situaţia, pentru elevi este o plăcere să înveţe alături de colegii mai mari sau mai mici.
Acesta este modelul cel mai cunoscut când vine vorba de învăţământ simulan, dar nu singurul. Sunt şi clase în care învaţă în acelaşi timp elevi din trei sau patru ani diferiţi. S-a învăţat aşa şi la Cârcea în urmă cu câţiva ani.
Şi asta fără ca părinţii să plătească vreun leu. Dotările şcolii, dar şi creşterea numărului de copii din localitate poate face ca acest sistem de învăţământ simultan să devină istorie în Cârcea, mai ales că este primul an când la grădiniţă sunt trei clase. Şi la nivelul judeţului se înregistrează o uşoară tendinţă de scădere a numărului de clase în care se învaţă în sistem simultan.
În prezent, în Dolj din cele 518 unităţi de învăţământ, în 114 se învaţă în regim simultan, cele mai multe dintre ele fiind în învăţământul primar.