Admitere 2020: tot ce trebuie să știe elevii despre examene

Apropierea examenelor de admitere la liceu și felul diferit în care se vor desfășura ele, din cauza contextului provocat de virusul Covid 19, reprezintă un important factor de stres pentru elevii care termină clasa a VIII-a. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Dolj, profesoara Nicoleta Lițoiu, clarifică pentru TVR Craiova tot ce trebuie să facă elevii și părinții acestora, pentru a susține examenele de admitere după noul regulament. 

 


1.  
Să o luăm cu începutul: cu ce diferă admiterea la liceu din acest an?


N.L: În conformitate cu noul calendar aprobat prin OMEC nr. 4.317/21 mai 2020, pentru modificarea şi completarea OMEN nr. 4.948/2019 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020 – 2021, absolvenții de clasa a VIII-a vor completa fișele de înscriere la liceu în perioada 2-6 iulie 2020, iar repartizarea computerizată va avea loc în data de 10 iulie 2020.

În contextul epidemiologic actual, în procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021, ședințele/acțiunile de instruire cu părinții și elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere și a planului de școlarizare, precum și cele pentru completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora pot fi realizate în unitatea de învățământ sau prin mijloace electronice de comunicare (telefon, e-mail, videoconferință on-line etc.). Diriginții claselor a VIII-a vor informa absolvenții și vor oferi consultanță absolvenților și părinților/reprezentanților legali ai acestora pe parcursul derulării acestor acțiuni.

Depunerea dosarelor de înscriere la unitățile de învățământ liceal la care au fost admiși candidații se realizează în perioada 13-20 iulie 2020. Depunerea dosarelor de înscriere la unitățile de învățământ liceal la care au fost admiși candidații se poate realiza și prin poștă, cu confirmare de primire sau prin e-mail, documente scanate. În cazul transmiterii dosarelor prin mijloace electronice sau prin poștă, cartea de identitate și certificatul de naștere se depun în copie. Candidaților care au transmis dosarele de înscriere prin poștă sau e-mail li se va comunica, telefonic sau prin e-mail, situația înscrierii. În cazul transmiterii dosarelor prin mijloace electronice sau prin poștă, candidații/părinții/reprezentanții legali ai acestora au obligația de a prezenta în format fizic, în original sau în copie certificată în conformitate cu originalul, documentele care au stat la baza înscrierii în învățământul liceal în termen de maximum două săptămâni.


Înscrierea pentru probele de aptitudini se va realiza în perioada 2-5 iunie.

Completarea opțiunilor în fișele de înscriere, de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, se va realiza în perioada 2-6 iulie 2020, iar repartizarea computerizată va avea loc în data de 10 iulie 2020.

Media de admitere, în baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la examenul de evaluarea națională (80%) și media generală de absolvire a claselor V-VIII (20%).

2. Ce se întâmplă cu profilele vocaționale?

N.L: Probele de aptitudini organizate pentru admiterea în liceele vocaționale vor fi apreciate astfel:

La profilurile artistic, sportiv, teologic și pentru specializarea filologie – liceul Waldorf-aprecierea probelor de aptitudini se face prin note.

La profilurile pedagogic și militar, aprecierea probelor de aptitudini se face pe bază de calificativ: admis/respins.

Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învățământul vocațional se vor desfășura astfel:


Pentru profilul Artistic – arte vizuale: specializările Arte plastice, Arte decorative, Arhitectură, Arte ambientale, Design, Conservare – restaurare bunuri culturale: evaluarea unui portofoliu de lucrări.

Pentru profilul artistic, specializarea Muzică – Secția Instrumentală și Secția Artă vocală interpretativă se va desfășura pe baza evaluării unei înregistrări audio-video a repertoriului instrumental/vocal. Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învățământul liceal vocațional, profil artistic, specializarea Muzică-Secția Teoretică se vor susține on-line, pe una din platformele comunicate de unitatea de învățământ care organizează probele.

Pentru profilul artistic, specializarea Coregrafie, pentru absolvenții claselor a VIII-a, specializarea Coregrafie se echivalează cu media aritmetică a mediilor generale obținute de candidat în ultimul an de studiu la disciplinele Dans Clasic și Dans românesc. Pentru absolvenții învățământului gimnazial, altul decât specializarea Coregrafie, proba de aptitudini constă în evaluarea unei înregistrări pe suport CD/DVD(audio – video) transmise de candidat.

Pentru profilul artistic, specializarea Arta Actorului, examenul de admitere se va realiza pe baza evaluării unei înregistrări pe un CD/DVD (audio-video) cu evoluția candidatului, conform cerințelor conținutului probelor.

Pentru profilul pedagogic, pentru toate specializările, evaluarea și certificarea aptitudinilor se vor realiza prin eliberarea unei fișe de aptitudini, de către unitatea de învățământ în care este înmatriculat candidatul în clasa a VIII-a.

3. Liceul de Artă, Liceul Militar, Liceul Pedagogic au renunțat la probele la probele eliminatorii? Cum se va desfășura admiterea la aceste licee?

N.L.:  Metodologia de organizare şi desfăşurare şi structura probelor de aptitudini pentru admiterea în liceele vocaționale cuprinde modalitatea de înscriere a candidaților la probele de aptitudini organizate de unitățile școlare: înscrierea candidaților la probele de aptitudini, desfășurarea acestor probe  cu particularitățile fiecăreia și calculul mediei de admitere.

Pentru profilul militar, se pot înscrie candidații care au fost declarați „Admiși” la selecția organizată în centrele zonale de selecție și orientare.


Candidații care participă la admiterea în colegiile naționale militare ale Ministerului Apărării Naționale sunt recrutați, pe parcursul acestui an școlar, de birourile/oficiile de informare-recrutare județene și participă la activitatea de selecție organizată în centrele zonale de selecție și orientare ale Ministerului Apărării Naționale, conform calendarului admiterii în colegiile naționale militare stabilit prin reglementări proprii ale Ministerului Apărării Naționale.

La profilul militar, calificativul: admis sau respins prin care se apreciează proba de aptitudini reprezintă rezultatul selecției organizate în centrele zonale de selecție și orientare ale Ministerului Apărării Naționale.

Pot participa la admiterea în învățământul preuniversitar liceal militar doar candidații care au obținut minimum media de admitere 6 (șase).Calculul mediei de admitere pentru candidații care au obținut calificativul admis la aprecierea probelor de aptitudini se se calculează ca medie ponderată între media generală la examenul de evaluarea națională (80%) și media generală de absolvire a claselor V-VIII (20%).

La învățământul liceal – filiera vocațională, profilul pedagogic, toate specializările, evaluarea și certificarea aptitudinilor se realizează prin eliberarea unei fișe de aptitudini, de către unitatea de învățământ în care este înmatriculat candidatul în clasa a VIII-a, anexă la fișa de înscriere a candidatului.

Fișa de aptitudini va conține:

– tipurile de aptitudini – de comunicare, artistice și fizice – și disciplina în ale cărei programe școlare este cuprins fiecare tip de aptitudini : limba și literatura română*), educație vizuală, educație muzicală, educație fizică și sport;
– media generală a claselor V – VIII la disciplinele: limba și literatura română*), educație vizuală, educație muzicală, educație fizică și sport ;
– media generală a claselor V-VIII la purtare; – calificativul – ADMIS/RESPINS la profilul pedagogic.    Pentru a fi declarat ADMIS la profilul pedagogic, toate specializările, candidatul trebuie să aibă, în fișa de aptitudini, la fiecare dintre disciplinele: limba și literatura română*), educație vizuală, educație muzicală, educație fizică și sport, media generală a claselor V – VIII mai mare sau egală cu 7 și media generală la purtare a claselor V-VIII, 10.


Acordarea calificativului ADMIS/RESPINS la profilul pedagogic, înscris pe fișa de aptitudini, în câmpul dedicat, se face de către comisia de admitere instituită la nivelul unității de învățământ preuniversitar liceal cu profil pedagogic, care va alcătui și lista candidaților admiși la profilul pedagogic. Admiterea la specializările din cadrul profilului pedagogic, filiera vocațională, a candidaților care au obținut calificativul ADMIS, în conformitate cu prevederile de mai sus, se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere

4. Care sunt principalele probleme cu care vă confruntați, din cauza acestei situații inedite?

N.L.: Ministerul Educației și Cercetării împreună cu Ministerul Sănatății au stabilit măsuri pentru desfășurarea activităților în unitățile și instituțiile de învățământ, în condiții de siguranță sanitară, pentru finalizarea anului scolar aflat în curs la data instituirii stării de alertă, precum și pentru pregătirea anului școlar următor.

5. Care sunt modalitățile prin care se pot diminua riscurile îmbolnăvirii copiilor, în timpul examenelor?

N.L.: In contextul epidemiologic actual, în condițiile în care este necesară prezența fizică a elevilor pentru desfășurarea de activități de pregătire/examinare, se impune respectarea unor măsuri specifice de protejare a acestora și a întregului personal care participă la acest proces.

La intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor va fi măsurată temperatura, care nu trebuie să depășească 37.3 ̊ C, de către cadrul medial care va asigura asistența medicală pe întreaga durată a desfășurării activităților;

Participarea elevilor la activitățile de pregătire va fi decisă de părinții acestora după evaluarea încadrării în grupele de risc a elevilor sau membrilor familiilor acestora;

Parcursul prin curtea școlii până la intrarea în unitatea de învățământ se va realiza pe un traseu bine delimitat și semnalizat, respectând normele de distanțare fizică;

La intrarea în unitatea de învățământ vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție – covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini, etc.

Se va realiza curățenia și dezinfectarea pardoselilor, a obiectelor din sala de curs (pupitre/mese, scaune), clanța ușii, cremonul de la gemuri, pervazul ferestrei, prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide înainte și după fiecare serie de elevi prezenți la activitățile de pregătire/candidați

Intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, către sălile de clasă și alte încăperi, sunt stabilite de unitatea de învățământ, semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat

Colectarea măștilor purtate se va face în locuri speciale, semnalizate corespunzător, amenajate în unitatea de învățământ

În sălile de clasă activitățile/examenele se vor desfășura prin stabilirea locurilor astfel încât să existe o distanță între elevi/candidați de 2 metri stânga/dreapta, față/spate.


6. Ce se întâmplă cu elevii care suferă de asm, de exemplu, și care nu pot purta mască?

N.L: Ministerul Educației și Cercetării împreună cu specialiștii Ministerului Sănătății lucrează la o procedură pentru toate aceste situații speciale, procedură ce va fi transmisă tuturor unităților de învățământ în timp util pentru a fi implementată.


7. Ce le transmiteți elevilor care vor susține examenele de admitere și părinților acestora?

N.L: Înțelegem deplin îngrijorările elevilor și  părinților în această perioadă! Vreau să îi asigurăm însă
, pentru inspectoratul școlar nimic nu este mai important decât sănătatea și siguranța copiilor.

Le dorim mult succes dragilor noștri elevi ce susțin examenele naționale! Vom fi alături de ei!

Etichete: , , , ,


Loredana Berneanu

A absolvit Facultatea de Litere din Craiova şi, după 13 ani de presă scrisă, a făcut în 2019 trecerea spre televiziune. Pentru că este incurabil sedusă […]


Emisiuni Recente


Articole similare


Educație 9 – 22.04.2024

Psihoterapeutul Irina Gruia ne vorbește astăzi despre terapia prin sunete, despre Puja Gong și despre cum vibrațiile contribuie la amplificarea concentrării și creativității și la relaxare. […]

Educație 9- 15.04.2024

Ateliere gratuite de teatru, muzică, arte vizuale, scriere creativă și storytelling, la Școala de Artă de la Pitești. De 8 ani în sprijinul copiilor, Fundația Culturală […]

Educatie9 – 08.04.2024

Primul hub terapeutic din Oltenia a fost inaugurat la Valea Merilor, un loc desăvârşit prin frumuseţea lui şi în care o mână de oameni a pus […]

Cultart – 07.04.2024

CULTART, EDIȚIA 8 REALIZATOR MIRELA GIODEA, JURNALIST LOREDANA BERNEANU Eveniment. În 1902, tînărul Constantin Brâncuși absolvea Școala Națională de Arte Frumoase din București cu o lucrare […]

Educatie 9 – 01.04.2024

Cea mai bună regie la Festivalul Şcolar Naţional de Teatru în Limba Spaniolă ajunge la Craiova, prin talentaţii elevi de la Colegiul Naţional „Carol I”. La […]