Irina Șerban a riscat și a pornit de la 0 o afacere mică, de suflet. A plecat mai mult pe bâjbâite, dar cu instinct puternic, să vâneze bijuterii autentice, de calitate și să le strângă la un loc. Despre piața bijuteriilor de autor se cunosc prea puține în România, la momentul în care vorbim. S-o escaladezi, cu un buget modic, este nevoie de curaj. Irina povestește pentru TVR Craiova ce a găsit în lumea bijutierilor români.
L.B: Spune-mi, în primul rând, cum ți-a venit ideea și, mai ales, cum reușești să descoperi toți acești autori de bijuterii superbe?
I.Ș: Ideea a venit constatând că, dacă existau deja câteva platforme care reuneau designeri vestimentari români, pentru zona de accesorii și bijuterii, încercările erau mai degrabă timide.
Mergând des la târguri de weekend, mi-am dat seama că astfel de evenimente erau cam singura ocazie de a găsi la un loc bijuterii create de autori diferiți, din zone diferite, cu stiluri și abordări diferite. Și am considerat necesar.
L.B: Spune fiecare bijuterie o poveste? Ne poți împărtăși câteva?
I.Ș: Da, categoric, bijuteriile spun povești. Fiecare dintre autorii pe care-i găsiți pe platforma noastră are o poveste de spus și aceasta începe chiar din momentul în care-și aleg materialele în care lucrează. Alegerea asta e mai personală decât ar părea.
Ni s-a întâmplat însă să avem clienți care să ne mărturisească ”inelul ăsta este despre mine”. Și să ne relateze un episod din propria viață, pe care piesa respectivă li l-a evocat. Este emoționant și ne face să ne (re)îndrăgostim zilnic de ceea ce facem. De pildă, piesele Alinei Constantinescu, ale Mirunei Belicovici sau ale celor de la Most Precious sau Joined by Fire trezesc des astfel de reacții din partea cumpărătorilor.
L.B: Există în România o piață puternică a bijuteriilor de autor? Câți sunt adunați pe platforma voastră?
Piața este în formare. De altfel, e un fenomen general. Am văzut că din ce în ce mai mulți oameni, mai degrabă din zona corporate, părăsesc munca de birou și se reprofilează deschizându-și mici afaceri care presupun o reorientare totală.
Avem designeri care vin din zona artelor sau a arhitecturii, dar și oameni care înainte făceau cu totul alt gen de muncă, departe de ”manualitate”. În prezent, avem în jur de 35 de autori.
L.B: Dar cumpărătorii? Există un public educat, capabil să recunoască o bijuterie autentică?
I.Ș: Publicul îl ai așa cum ți-l crești. Toată lumea se plânge că-n România, oamenii nu recunosc valoarea atunci când o văd. Eu cred că, dacă le arăți oamenilor ceva valoros, în timp, vor pretinde ei înșiși acea calitate.
L.B: Potența financiară rămâne unul dintre elementele cheie ale ecuației. Există în România o nișă stabilă a cumpărătorilor de bijuterii?
Din moment ce de ani de zile prosperă târgurile de handmade în orașele mari, cred că da. Iar printr-o platformă ca a noastră, avem șansa de a ajunge la zone de public noi.
Cred că e important de știut că bijuteria de autor nu presupune prețuri exorbitante. Poți găsi un inel de argint, unicat, la prețuri absolut accesibile. Produsele pe care noi le promovăm au prețuri care variază de la câteva zeci de lei la câteva mii.
L.B: Spune-ne câte ceva despre bijutieri. Și despre munca lor.
I.Ș: Munca lor presupune inspirație, dar și mult efort. Nefiind vorba de produse în exemplare ”fără număr”, ci de unicate sau de serii limitate (câteva produse care, oricum, nu-s niciodată identice), designerii trebuie să vină mereu cu idei noi.
De altfel, ăsta e și unul dintre lucrurile care ne bucură: acel moment când un creator ne trimite noile produse, iar primii care exclamă ”wow” suntem noi. Avem nevoie de frumos.
L.B: Vorbim despre o afacere mică. De câtă muncă este nevoie, care au fost pașii, pe rând, pentru a o crește? Și care sunt perspectivele?
I.Ș: Primii pași au fost să ”săpăm” după comori. Apoi, a urmat să-i contactăm și să-i convingem că merităm să ne acorde încrederea lor. Etapa asta nu se termină niciodată, în permanență căutăm nume și produse noi, portofoliul nostru se mărește constant.
Am crescut constant, cu o pauză în perioada stării de urgență, când comercial am stagnat, dar altfel am continuat să creștem, urmând ca din iunie să ne reluăm creșterea.
Perspective? Sky is the limit. Să ajungem la cât mai mulți oameni, mulți nici nu bănuiesc ce bijuterii (la propriu și la figurat) se ascund departe de uniformizare și de lumea în care toți purtăm aceleași lucruri, de care ne plictisim într-o lună, departe de consumul frenetic.
L.B: Spune-ne când și de ce te-ai îndrăgostit de bijuteriile de autor?
I.Ș: Am lucrat pentru o vreme pentru o revistă online cu target feminim. Asta a fost cu mulți ani în urmă. Acolo, am avut primul contact cu această lume. De atunci, lucrurile au evoluat enorm. Piața, cumpărătorii s-au maturizat, s-au rafinat.