Sunt șapte ani de Via Transilvanica, drumul de interes turistic care leagă România de la Putna lui Ștefan cel Mare, până la piciorul podului lui Apolodor din Damasc. Momentul a fost marcat la Drobeta-Turnu-Severin, prin mai multe manifestări, între care și amplasarea unei borne specifice traseului turistic, pe Insula Șimian. Este locul în care a fost strămutat o parte din patrimoniul fostei Insule Ada-Kaleh, fortificația și cimitirul, dar care în loc să devină punct de atracție turistică, a rămas o ruină în părăsire.
Insula Șimian este locul în care, de mai bine de jumătate de secol au fost lăsate în uitare fortăreața strămutată de pe Ada-Kaleh, dar și alte elemente culturale ale patrimoniului insulei și ale lumii orientale.
Primul pas al unui viitor demers turistic pe Insula Ada-Kaleh a fost făcut prin amplasarea acestei borne specifice Via Transilvanica. Dar este nevoie de mult mai multă implicare și de investiții, ca locul să se redeschidă către comunitate.
Proiectat acum șapte ani, dar inaugurat oficial de numai doi ani, Via Transilvanica este cel mai important proiect turistic al României. Desigur, a contribuit și la dezvoltarea infrastructurii de turism.
Via Transilvanica, “drumul care unește”, este un traseu turistic de 1.400 de kilometri care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare.